Диоптрични контактни лещи
Диоптрични контактни лещи са тези, които коригират късогледство и далекогледство, също така от много хора са наричани и лещи с диоптър. Както и при диоптричните очила, основната им характеристика е тяхната оптична сила, наричана още сила на пречупване. Мерната единица е диоптърът – положителен при далекогледство (виждате лошо на близко разстояние) и отрицателен при късогледство (виждате лошо на далечно разстояние).
Това, че основните принципи при диоптричните лещи са същите като при очилата, не значи, че има пълно съвпадение при диоптрите на едното и другото средство за корекция на зрението. Все пак – при ниските стойности те са сравнително близки. Колкото по-висок става диоптърът, толкова по-голяма е разликата.
Видове контактни диоптрични лещи
Диоптричните контактни лещи могат да са меки – с високо съдържание на вода, от хидрофилни материали, или твърди – от хидрофобни материали. Изборът между тях се определя от предпочитанията на потребителите и с оглед съпровождащите допълнителни отклонения на зрението.
Точно тези допълнителни нарушения са в основата на друга голяма класификация на контактните лещи – торични, мултифокални и т. н.
Според времето за подмяна те са дневни, седмични и месечни. Зад всеки вид стоят различни характеристики като кислородна пропускливост, влажност, дизайн и т. н.
Сферични и Асферични контактни лещи
Всъщност – класическата диоптрична леща – все едно дали твърда или мека – е сферична. Характерното за сферичните лещи е, че разсейват светлината и при пречупването й се създават няколко фокусни точки. Фокусът представлява по-скоро равнина, отколкото точка. Това при определени условия (недостатъчна осветеност) прави образът неясен, появяват се „бликове”.
Постоянният стремеж към повишаване качеството на лещите доведе до създаването на асферичните контактни лещи. С малка промяна в кривината, пречупената светлина се събира вече в една фокусна точка. Това увеличава контраста и яснотата на виждане.
Големи брандове диоптрични лещи
Непрекъснато разширяващият се пазар дава поле на нови и нови производители. И все пак, през годините се наложиха няколко големи бранда, чието име е символ на новаторство, качество и комфорт. Това са Bausch & Lomb, CooperVision, Alcon (CibaVision), Johnson & Johnson и др.