Диоптрични контактни лещи са тези, които коригират късогледство и далекогледство. Както и при диоптричните очила, основната им характеристика е тяхната оптична сила, наричана още сила на пречупване. Мерната единица е диоптърът – положителен при далекогледство (виждате лошо на близко разстояние) и отрицателен при късогледство (виждате лошо на далечно разстояние).

Това, че основните принципи при диоптричните лещи са същите като при очилата, не значи, че има пълно съвпадение при диоптрите на едното и другото средство за корекция на зрението. Все пак – при ниските стойности  те са сравнително близки. Колкото по-висок става диоптърът, толкова по-голяма е разликата.

Видове контактни диоптрични лещи

Диоптричните контактни лещи могат да са меки – с високо съдържание на вода, от хидрофилни материали, или твърди – от хидрофобни материали. Изборът между тях се определя от предпочитанията на потребителите и с оглед съпровождащите допълнителни отклонения на зрението.

Точно тези допълнителни нарушения  са в основата на друга голяма класификация на диоптричните лещи – торичнимултифокални и т. н.

Според времето за подмяна те са дневни, седмични, двуседмичи, месечни, тримесечни, шестмесечни, годишни. Зад всеки вид стоят различни характеристики като кислородна пропускливост, влажност, дизайн и т. н.

Сферични и Асферични контактни лещи

Всъщност – класическата диоптрична леща – все едно дали твърда или мека – е сферична.  Характерното за сферичните лещи е, че разсейват светлината и при пречупването й се създават няколко фокусни точки. Фокусът представлява по-скоро равнина, отколкото точка. Това при определени условия (недостатъчна осветеност) прави образът неясен, появяват се „бликове”.

Постоянният стремеж към повишаване качеството на диоптричните контактни лещи доведе до създаването на асферичните лещи. С малка промяна в кривината, пречупената светлина се събира вече в една фокусна точка. Това увеличава контраста и яснотата на виждане.

Големи брандове диоптрични лещи

Непрекъснато разширяващият се пазар дава поле на нови и нови производители. И все пак,  през годините се наложиха няколко големи бранда, чието име е символ на новаторство, качество и комфорт. Това са Bausch & Lomb, CooperVision, Alcon (CibaVision), Zeiss, Johnson & Johnson и др.